Rozwiązanie procederu "pustych faktur VAT" przez podlaską KAS, odzyskano 2 mln zł należnego podatku

W wyniku działań firm, które brały udział w procesie tzw. pustych faktur VAT, do budżetu państwa wpłynęło 2 miliony złotych zaległego podatku VAT. Zjawisko to zostało zidentyfikowane i skutecznie zwalczane przez podlaską Izba Administracji Skarbowej (KAS), która zainicjowała aż osiem postępowań podatkowych w tej sprawie.

Firmy te generowały faktury potwierdzające nierzeczywiste transakcje sprzedaży różnych dóbr i usług. Jak informuje oficer prasowy podlaskiej KAS, podkomisarz Maciej Czarnecki, całość wykrytych fałszywych faktur osiągała wartość przekraczającą 3,8 miliona złotych.

Podczas przeprowadzonej inspekcji w jednym z przedsiębiorstw działających na rynku poligraficznym, kontrolerzy z podlaskiej Izby Administracji Skarbowej natknęli się na nieistniejące faktury wystawiane przez inne firmy. Okazało się, że te podmioty gospodarcze generowały takie puste faktury również dla innych spółek. Celem tych działań było nielegalne zmniejszenie kwoty należnej do zapłacenia podatku VAT.

Według Czarneckiego, zjawisko to doprowadziło do otwarcia ośmiu dochodzeń celno-skarbowych, które następnie przekształciły się w postępowania podatkowe. W ich wyniku wydane zostały decyzje dotyczące sprecyzowania kwoty podatku VAT do zapłaty.

„Niektóre z firm, które zostały skontrolowane, zdecydowały się na skorygowanie swoich deklaracji podatkowych oraz uregulowanie zaległych zobowiązań wraz z naliczonymi odsetkami. Działania kontrolne podlaskiej KAS zaowocowały odzyskaniem dla budżetu państwa ponad 2 milionów złotych” – dodał Czarnecki.